PDA

View Full Version : UPGRADE TIME!


ToyotaHEAD
03-27-2006, 11:08 PM
Well the deal finally came up. Got a smoking deal on a 3.4L V6 Toyota Motor. Needs a little cleaning up, but should be sweet. It has only 84000km's on it too! http://wickidmachines.com/images/smiles/headbang.gif Looking foward to changing out the 3.SLO to the 3.FAST http://wickidmachines.com/images/smiles/icon_lol.gif

If things go well I should be installing it this comming weekend. Will keep you all posted and pics to follow. Will also be doing up some detailed notes of problem / solutions to upgrading the factory 3.0L to the 3.4L, including wiring.

http://wickidmachines.com/images/smiles/bottleofbeer.gif_________________

Hello Kitty
03-27-2006, 11:43 PM
good luck. can't wait to get the write up.


[36]

ri0
03-27-2006, 11:44 PM
I have herd that the 3.4 is a great motor, anyone know why its so much better, other than it being a bit bigger

Runner4
03-28-2006, 12:20 AM
If I'm right, it's suppost to have around 200 hp and 200 foot pounds, much more then the 3.slow

ToyotaHEAD
03-28-2006, 12:49 AM
I have herd that the 3.4 is a great motor, anyone know why its so much better, other than it being a bit bigger

3.4L - 3.0L

4valves/cyl - 2valves/cyl
pent roof chamber - wedge chamber
bigger pistons - same stroke
forged crank - butter crank LOL
smart EFI - dumb EFI
coil pack ign - distributer
better rods - shit rods
quad cam - 2 cams

The 3.4 was built and designed to take a TRD supercharger as well. Even with the 7th injector. This means a tuff crank, rods, and pistons. You get safely get upwards to 300hp outta these motors without screwing up your warranty!

The biggest improvements are in the chamber/head/valve design. The added displacement is a bonus. The EFI is also VERY versital and computer tubable, where the 3.0L isnt. I dont have the exact specs right handy but the the HP is somthing like 197hp bone stock naturally asperated, and i dont recall the torque. But lets just agree there is a lot MORE! [36]


What makes this swap so nice is the availablity of the motors, and the fact that the blocks are the same. Meaning motor mounts, tranny, bolt right up! The only kick in the junk is the wiring really. But my job is a electronics geek so to speak. So I will do the leg work and post my notes.

Big_Ern
03-28-2006, 12:57 AM
I have herd that the 3.4 is a great motor, anyone know why its so much better, other than it being a bit bigger


I guess you've never worked on a 3.0L What a pain in the ass. The 3.4 was designed much better -- layout, strength, everything. It was over-built to handle a supercharger from the factory. Wiring & vacuume hoses, emmisions etc are all a lot simpler too. OBDII is nice to have as well if you got the tools to diagnose it. plus it make more power and gets better gas milage.


That said I still loved the 3.0L I had in my old 4runner.



Good luck on the build Jared![36] [36]

I'm sure you've done your research, but I remember reading a few good write-ups on ttora & 4x4wire when I was thinking of doing the same swap on my 4runner. I think Ive got a few articles on it saved still, let me know and I'll see if I can dig them up[cheers]

ToyotaHEAD
03-28-2006, 12:58 AM
Ah found the specs...

3VZ - 3.0L:
2959 cc, 180.5 CI
150 hp @ 4800 rpm
180 lb-ft torque @ 3400 rpm
9.0:1 compression ratio
Bore/stroke 87.5 x 82.0
Common problem: Weak head gaskets.


5VZ - 3.4L:
3378 cc, 206.1 CI
197 hp @ 4800 rpm
227 lb-ft torque @ 3600 rpm
9.6:1 compression ratio
Bore/stroke 93.5 x 82.0
Common problem: Weak water pump.

ToyotaHEAD
03-28-2006, 01:00 AM
Yeah plz send any info you have Aaron. Its always better to have too much literature than doing leg work all over again.

Big_Ern
03-28-2006, 02:26 AM
sure is a lot of mixed info on the power & specs for the different motors. here's a good link. Its 3RZ related, but its got performance specs on just about every toy motor you'd want to swap in (and some you wouldn't)

http://board.marlincrawler.com/index.php?topic=19275.msg204799#msg204799


The idea of throwing a 7M or 3RZ into teabag is always in the back of my mind. We'll see how the rebuilt & camed 22re is.

But I'm picking up an '82 supra with a 7M swapped in next week for $500 so I'm thinking of beating on that for a while then stealing the motor for TeaBag[36]



Anyway, good luck with your swap and I'll see what info can find[cheers]

G-rizzle Swank
03-28-2006, 11:31 AM
The idea of throwing a 7M or 3RZ into teabag is always in the back of my mind. We'll see how the rebuilt & camed 22re is.


Gumboot on here is putting a 7mge in his toy right now, helped him drop it onto the frame last weekend.

Big_Ern
03-28-2006, 01:13 PM
Here's a bunch of links I bookmarked when I was doing the research. It was a year or two ago now, so some may not work anymore

http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?s=&threadid=234721
http://www.geocities.com/humboldttoyota/5vzfeswap.html
http://bb.bc4x4.com/showthread.php?s=&threadid=47373
http://evol.homelinux.com/5vzfeswap/
http://www.4x4wire.com/forums/showflat.php?Cat=&Number=379904&page=1&view=collapsed&sb=5&o=14&fpart=1
http://www.4x4wire.com/forums/showflat.php?Cat=&Number=525118&page=3&view=collapsed&sb=5&o=14&fpart=1
http://www.4x4wire.com/forums/showflat.php?Cat=&Number=382019&page=0&view=collapsed&sb=5&o=14&fpart=1
http://www.4x4wire.com/forums/showflat.php?Cat=&Number=383324&page=0&view=collapsed&sb=5&o=14&fpart=1#Post385152
http://www.ofoto.com/BrowsePhotos.jsp?showSlide=true&Uc=836b5gj.e2wzujb&Uy=-kide99&Ux=1&refer=digreg&Uc=836b5gj.e2wzujb&Uy=-kide99&Ux=1
http://www.automotivetalk.net/showmessages.php?id=633
http://bb.bc4x4.com/showthread.php?s=&threadid=21569&highlight=3.4L+SWAP
http://www.4x4wire.com/toyota/projects/basham_4runner/
http://209.53.18.126/swap/swap-nojava-2.html
http://www.offroadsolutions.com/technicalarticles/34l_conversion_kit.htm
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?threadid=199847
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?threadid=137361&perpage=25&pagenumber=1
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?s=&threadid=212179
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?s=&threadid=230422
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?threadid=71992&highlight=5vzfe


I've attatched a Word doc that has some good info from a local guy as well. [cheers]

stuckle
03-28-2006, 01:23 PM
[15][15][15][15][15]

150 horse for the 3.slow

[15][15][15]

Big_Ern
03-28-2006, 01:24 PM
How much does your 350 make dave? I bet it doesn't make 300hp and its almost 2x the displacement[16]

stuckle
03-28-2006, 01:25 PM
How much does your 350 make dave? I bet it doesn't make 300hp and its almost 2x the displacement[16]

with my chip and the rv cam i have... probably close to 3

not sure yet..

ill get dyno'd...i think andy knows someone with one or something

HEAVY METAL
03-28-2006, 01:34 PM
betcha ur runnin bout 250 hp davey..

stuckle
03-28-2006, 01:35 PM
cool..

what u getting outa urs deaner?

what u got done to it?
i wana take my cat off and throw it away..put on the headers i got comin and see what it sounds like with the 2 1/2 and flowmaster i got..compared to yours

HEAVY METAL
03-28-2006, 01:42 PM
headers will make a diff.. take off ur fan too if ya have one.. i still need to do that... mine... motor was built when i bought it... pistons, crank, camaro heads, offie intake ,holly carb ( piece of crap) msd hei, blah blah blah lol.. i dont think it has been bored but when i change my oils pan sure is nice and shiny in there, rods, pistons, crank all nice and shiny...its runnin at 10.5 :1... mine and others " geusses" are at 350 hp...it does 6500 rpm nicely...

stuckle
03-28-2006, 01:44 PM
[36]

my fans hoooopered from runnin through creeks...fuckered the clutch..

i think im gona get an electric one...

all i got is my cam, the chip, throttle body spacer...its a big diff from a stock tbi 350 but not enough power yet:D

HEAVY METAL
03-28-2006, 01:44 PM
sposed to be 12-15 hp just doin that...it'll wind out faster too...

stuckle
03-28-2006, 01:46 PM
whats the best electic fan to use? i herd the ford taurus ones are allright...

HEAVY METAL
03-28-2006, 01:47 PM
i'm just gonna buy the kit from flex lite yo..

EIEIO
03-28-2006, 03:54 PM
Put some stickers on it, at least 10 hp! [1d]'s

HEAVY METAL
03-28-2006, 04:24 PM
i did put stickers on it.. didnt work...

stuckle
03-28-2006, 04:37 PM
that rainbow sticker daryl put on forshure added horse's deaner

HEAVY METAL
03-28-2006, 05:19 PM
yeah.. brokeback mtn style...

Toy_Runner
03-28-2006, 06:29 PM
how hard is it to swap in a 3.4L in to a 22r truck, i would need computer wireing everything but would it bolt up to my bellhousing or do i need an the tranny from the 3.4L?? [36]

ToyotaHEAD
03-28-2006, 06:36 PM
Holy talk about hijacked. [1d]

Thanks for the literature Aaron. I have been to a few of those sites before already. But I am sure between them all I will be able to streemline the process.

how hard is it to swap in a 3.4L in to a 22r truck, i would need computer wireing everything but would it bolt up to my bellhousing or do i need an the tranny from the 3.4L?? [36]

For the most part the EFI on the 3.4L is a stand alone system. Meaning all the sensors, etc... are all on one harnass that plugs into the ECU. There is a handfull of wire that you must *patch* into your factory truck harnass. For the most part everything you need to patch *should* already be accessable at your 22RE ECU. (You will see a 4th connector that connects between ur EFI harnass, and the truck harnass) The process will be much the same as upgrading from a 3.0L.

As for physically... The bellhousing is different on a VZ series motors. Also the motor mounts are about 1.5" toward the firewall. This isnt a BIG deal, just a lil bump. Your tranny I am sure there are VZ adapter bellhousings available. But I would recommend you get the R150 to match. Its a stronger transmission.

Any questions just let me know.

Big_Ern
03-29-2006, 03:16 AM
I think an R151f would be a better choice for a 3.4L swap in a 22r/e rig since it would bolt up to the t-case he's already got.

5MGE, 7MGE or 3RZ is a much better choice for swapping out a 22r/e though since the motor mounts are closer (i believe the 5M & 7M use the same ones and 3rz isn't far off) & better options for keeping your tranny.

The 3.4 is still a good motor, but its a lot easier to swap into a 3.0 truck since it is almsot a direct bolt in aside from wiring and swapping a few small parts from the 3.0 to the 3.4 (oil pan, dipstick, oil pickup, etc)

G-rizzle Swank
03-29-2006, 12:55 PM
so is it in yet or what

ToyotaHEAD
04-02-2006, 12:57 AM
No it isnt in yet. I am waiting on a new clutch to come in before I can drop her in! :)


Update:

Well after doing what I could after work all week, I have made some great headway on getting the knick knacks that make the actual installation process slow. Now I know I said there would be pix. And I did remember to take a few. But as always I never seem to get all that I wanted...

- Got all the wiring figured out, and simplified. I just need to put the pins into the correct spots of the truck harnass and thats done.
- Repaired the EFI harnass where it goes down to the transmission.
- Cleaned up the dammaged front cover from the battery acid.
- Put in a new Toyota water pump.
- Pulled off the driverside valve cover to clean out the charcole beeds and acid.
- Simplifed some of the pollution hoses.
- Designed up an intake/aftermarket air filter solution.
- Remanufactured the exhaust off of the manifolds to allow for a driverside exhaust drop.

I must say working on a motor is SOOOOO much nicer done out of the truck! No more sore back from leaning over the fenders! :)

G-rizzle Swank
04-02-2006, 12:06 PM
simplified? i dono man, that looks interesting with all those wires all over the place

ToyotaHEAD
04-02-2006, 01:20 PM
That is when I first got it home.

Big_Ern
04-02-2006, 11:10 PM
lookin good[36]


when do ya figure you'll have 'er done?

ToyotaHEAD
04-03-2006, 12:03 AM
Aaron what do ya think of my tweaked exhaust crossover? lol snazy reuse of matterials eh...lol I know I am a cheap F'er lol Its just the factory crossover/collector is so nice on these 3.4's. I didnt want to have to fight with rerouting it down the passanger side of the truck.

kamloopsyota
04-06-2006, 10:37 AM
lookin good jared, ill have to take a look when im back in town.

ToyotaHEAD
04-08-2006, 11:52 PM
Well it is in now. Just have some basic plumbing, and electrical. Was a tight fit!!! All I can say is GD IFS SHIT! That is next on the chopping block! If things go well tomorrow, I should be able to fire it up! :)

shockless
04-09-2006, 12:02 AM
hey jared,havent talked to you since the summer man, is that going into that black runner? [cheers]

ToyotaHEAD
04-09-2006, 12:14 AM
Yup! Gonna be culture shock to have power! lol

shockless
04-09-2006, 12:18 AM
haha yah man, you remember i bought the exhaust off you haha rice!

ToyotaHEAD
04-09-2006, 07:43 PM
yeah the stainless dual tip rice rocket noise maker... lol

No this 3.4L is getting 2.5" exhaust all the way back though a turbo muffler. I am looking more for stealth. Creap though the wilderness like just another inhabitant. LOL

shockless
04-09-2006, 09:50 PM
hahaha i know you want to buy it back, dont lie haha sounds sweet man, i wanna see that thing in action [cheers]

Big_Ern
04-10-2006, 04:25 PM
Aaron what do ya think of my tweaked exhaust crossover? lol snazy reuse of matterials eh...lol I know I am a cheap F'er lol Its just the factory crossover/collector is so nice on these 3.4's. I didnt want to have to fight with rerouting it down the passanger side of the truck.


hard to see what ya did from those little pics, but it looks good. I was wondering what you were going to do. Most people just end up running some headers.

lincoln locked
04-10-2006, 07:43 PM
looks cool will be nice to see it all come together [cheers]

REDNECK-WELDING
04-11-2006, 12:48 AM
is it done yet??[f]

gumboot
04-11-2006, 06:37 PM
I think an R151f would be a better choice for a 3.4L swap in a 22r/e rig since it would bolt up to the t-case he's already got.

5MGE, 7MGE or 3RZ is a much better choice for swapping out a 22r/e though since the motor mounts are closer (i believe the 5M & 7M use the same ones and 3rz isn't far off) & better options for keeping your tranny.

The 3.4 is still a good motor, but its a lot easier to swap into a 3.0 truck since it is almsot a direct bolt in aside from wiring and swapping a few small parts from the 3.0 to the 3.4 (oil pan, dipstick, oil pickup, etc)


Yeah I'm doin the 7M swap right now (very slowly though) it is a dam good engine to have, lotsa power, lotsa torque and you can roll it over and over and it'll still run like a top(which you cannot do with the V6's aparently). It is a fairly simple swap physicall, but there are a few mods to be made. First off you'll need to get the motor mounts from a 5mge supra to replace the stock 7M mounts to change the angles to the fit your truck. Then you'll have to find a bellhousing to bolt onto a W56 or G52 tranny that'll bolt onto the block. Now because you would be putting in a longer engine and a longer tranny, I'm sure you could do the math and realize your tranny mount ain't gonna line up properly so a little modification will be necesarry there. I have a spare cross member I'm keeping cuz I've got an adaptor plate on the current crossmember but because of this the cm gets in the way of my front drive shaft so I'm gonna cut into the cross member and brace it and hopefully that'll work otherwise I'll just weld on the stock one a little farther back to accomodate the tranny position. So now that you've moved you tranny back as well, you'll have to extend your front shaft and either shorten your rear shaft or move your axel farther back. Also, having the longer engine will prevent your fan from fitting in the engine compartment. So you'll have to either put an electric fan on or move your rad to the box with a fan. Also don't confuse the 7mge(non-turbo) with the 7mgTe(turbo) as they are very different engines. The 7mgTe will break your 4x4 parts on a regular basis as well as being a much bigger pain in the ass to install because it is a different block and the 4x4 tranny's don't bolt up to it.

PS. Sorry for hijackin your thread

ToyotaHEAD
04-12-2006, 09:00 AM
Yes it is in. No not running quite yet. I have about 12 more wires to plug into their new homes, a tid bit more exhaust to route. Other than that.... Turn key!

I am sure there is a few lil things that I still have to do, like the charcol box, and airbox physical mounting. But that wont take long at all. Its just working all day, and only having a short while before the sun goes down, makes it hard to finish up during the week. I am sure it will be on the road this weekend.

max_qube
04-12-2006, 12:29 PM
Sweet deal man, ya i have the 3.L slow and just a little bit more power at times would be great, let me know how it goes and how much work it was putting it in, i would love to do the same its just that mine is a daily driver and the money might be and issue.

ToyotaHEAD
04-13-2006, 12:33 AM
Will compose an article here soon of the swap.

Well tonight i fired it up for the first time. :mosh: Ya might expect an engine re and re to idle somewhat irraticly at first, but not this baby. Cranked for a 0.5sec and purrrrrrred as if it was the factory engine!
Just have some lil brackets to make for the intake, and charcole box. Other than that, tomorrow it will be on the road! :lol:

G-rizzle Swank
04-13-2006, 06:06 PM
good job buddy, smoke show?

Big_Ern
04-13-2006, 06:11 PM
nice work Jared! -- Good to hear ya got 'er running so easily[36][36]